Het is hartje zomer 2013. Al zappend over het internet verneemt uw webmaster met een lichte grijns het voornemen van Dagblad de Limburger dat ze weer gaan saneren. De krant van ‘bejaard Limburg’ heeft immers de aansluiting met de nieuwe media en -belangrijker nog- haar achterban in het afgelopen decennium verloren. De vermakelijke doodsstrijd van het vervallen concern wordt als volgt beschreven :
Limburg Media Groep (LMG), uitgever van onder meer de Limburgse dagbladen, gaat fors bezuinigen. De komende tijd worden 60 banen geschrapt. Volgens interim-directeur Loek Radix zijn ingrijpende bezuinigingsmaatregelen nodig omdat de winstgevendheid sterk daalt. De advertentie-inkomsten zijn in vijf jaar gehalveerd en het aantal abonnees daalt gestaag.
Een gezonde financiële situatie is nodig om te innoveren en nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen en om een nieuwe eigenaar te vinden die bereid is te investeren in de uitgeverij. LMG heeft daarom besloten zich terug te trekken op zijn kernactiviteit, het uitgeven van kwalitatief hoogwaardig regionaal nieuws en informatie. De nadruk zal daarbij liggen op het versterken van de kwaliteit van regionaal nieuws en het verder ontwikkelen van de relatie met de 140.000 abonnees en de 700.000 lezers”
Deze laatste zin laat één van mijn wenkbrauwen fronsen. Flitsen van enthousiaste schetsen van een Fc Limburg stadion met 50.000 toeschouwers, wild zwaaiend met de Limburgse vlag passeren mijn geestesoog. Een “loopplank constructie” zie ik enthousiast en zonder enige redactioneel commentaar als zoete koek gedrukt worden en ik hoor een Limburgse leeuw op de achtergrond brullen “pas op Holland, we komen eraan”. Neen, ik en vele honderdduizenden andere Limburgers zijn zeker niet overtuigd dat dit een winnende strategie is, het dobberen van DdL en haar koers lijkt eerder verdacht veel op de Titanic, het is een kwestie van tijd voordat het ietwat logge, hautaine schip keihard met de werkelijkheid wordt geconfronteerd.
De eerste ijsschots na deze koerswijzing diende zich vlak voor de afscheidswedstrijd van ” van Bommel” aan. De limburgse krant liet via haar Sittard-Geleen redactie nogal opzichtig –de sportredactie noemde het naderhand zelf onhandig- optekenen dat het voetbal niet meer leeft in Sittard. Ene Rene Froger zou meer toeschouwers trekken dan Mark van Bommel ( red: men zat er slecht een factor 4 naas t). De wenkbrauwen bij het organisatieteam van Mark van Bommel, met onder meer John van Bommel in de geledingen, gingen verbaasd en zelfs behoorlijk geïrriteerd omhoog. Waar haalde men de wijsheid en zelfs lef vandaan om deze uitspraken zo maar vanachter een verouderd typemachine “ op vijf hoog” te doen? Is dit invulling geven aan ” het verder ontwikkelen van de relatie met de abonnees? ”
De sportredactie meldde zich niet veel later verontschuldigend bij Fortuna Sittard en het organisatieteam. “ het was echt niet zo niet bedoeld, sorry, sorry en laten we eens praten over een nieuwe gezamenlijke toekomt ” . Uw webmaster werd gevraagd deel te nemen aan deze meeting. Ik bedankte vriendelijk doch zonder enige twijfel. Ik heb namelijk betrouwbare informatie dat de eindredactie van Dagblad de Limburger ten tijde van Fc limburg een afspraak heeft gemaakt dat zij de nieuwe BVO –en dus het vernietigen van Fortuna Sittard en Roda JC- zonder tegenspraak zouden steunen. Deze redactie zit er nog en daar wens ik werkelijk niets mee van doen te hebben.
Enfin, na een “ thee-met-Limburgs-bitterkoekje gesprek” met het org. Team van van Bommel kreeg DdL waarvoor het gesprek eigenlijk bedoeld was: een exclusief interview met de grootste Limburgse voetballer en topsporter aller tijden. In ruil daarvoor schreef het één keer een neutraal artikel over de afscheidswedstrijd van van Bommel. Of het een rechtstreekse opdracht was van directeur Loek Radix of dat het een logisch uitvloeisel was van de beperkte intelligentie en schrijverskunsten van hardloper Patrick Delait zullen we nooit weten, maar feit is dat in de column “Mark en Bert” het onmogelijke werd gepresteerd….momentje..pak er even een stoel bij, denk nog even snel aan de financiele toestand van het concern en aan de nieuwe strategie om ” met behulp van kwalitatief hoogwaardig Limburgs nieuws de relatie met de abonnees verder te ontwikkelen.” ..ok.?? lees dan nu verder….
De twee grootste Limburgse sporthelden aller tijden, twee mensen die de absolute wereldtop hebben gehaald en zich tegelijkertijd openlijk blijven inzetten voor het Limburgse (amateur) voetbal, twee persoonlijkheden die zich makkelijk en zonder enige kapsones tussen het publiek bewegen werden door de Limburgse krant deze week als volgt neer gezet (lees hier de hele column) “ de iconische waarde van van Bommel is zwaar overschat ” , “ alleen voor degenen die hem bevestigen in zijn narcisme heeft van Bommel nog oor ” , “ we kregen een blaffende hond aan de lijn, het was Mark ” , ” Van Marwijk loopt er verloren bij, zo stond hij minuten lang moederziel alleen aan de bar ” en dan als afsluiting “ i k wens Mark en Bert op de eerste plaats een psycholoog toe ” …..
Bammm. De modderschuit Dagblad de limburger ramt dit keer een grotere ijsschots. Het is de krant gelukt om nog slechter Limburgs nieuws te brengen en om nog meer potentiele Limburgse lezers tegen zich in het harnas te jagen. Driewerf hoera, hoera, hoera. De pianist zet nog een laatste deuntje in, waarna de gehele bemanning terecht kopje onder gaat.…wrong time, wrong place. …
Auteur: Kiprich