Een afvaardiging van de supportersvereniging Fortuna SC heeft hedenavond een constructief gesprek gehad met algemeen directeur Joppe Sangen over supportersbeleving, gastvriendelijkheid en de vaak negatief geïnterpreteerde houding van (met name nieuwe) stewards en beveiliging jegens supporters.
Aanleiding voor dit onderhoud waren stadionverboden welke de club begin deze week uitdeelde aan enkele supporters vanwege een incident tussen een nieuwe steward en supporters; een felle mondelinge discussie voorafgaande de wedstrijd Fortuna Sittard – VVV Venlo. Het onnodig fouilleren van fans die al 25 a 30 jaar de club door dik en dun steunen viel deze derbyavond in het verkeerde keelgat.
Aan de hand van dit praktijkvoorbeeld zijn er deze week intern harde woorden gevallen en klantvriendelijke verantwoordelijkheden benadrukt. Fortuna Sittard wenst klantgericht en klantvriendelijk supporters te ontvangen. Uiteraard. Stewards spelen in deze een belangrijke rol. Naast veiligheidsaspecten dienen deze vrijwilligers (dat zijn het) allen te beschikken over de nodige sociale vaardigheden. Niet altijd makkelijk, moeilijk zelf. Zeker voor nieuwe stewards of nieuwe beveiliging medewerkers welke de achtergrond van onze club niet kennen. We zijn afgelopen decennia door een diep dal gegaan. Failliet verklaard, gefuseerd en de licentie was ingetrokken. Zij aan zij stonden supporters (waaronder vele stewards), vechtend voor het groen en geel van Fortuna Sittard. Eén en ander schept een band maar ook verwachtingen.
De interne stadionverboden zijn hedenavond door een pennelik van algemeen directeur Joppe Sangen nietig verklaard en komende tijd zal Fortuna Sittard, in goede samenwerking met Fortuna SC het supportersbeleid verder vorm gaan geven. Fouten zijn bijna altijd vergeeflijk als men de kracht heeft ze te erkennen. Het begin van iets nieuws start vandaag en leidt hopelijk komende tijd tot meer onderling respect welke onze club, stewards, maar zeker ook de supporters verdienen.
Fortuna SC, Linford.